__ראיון עם ק. פטאבהי ג'ויס: תרגול מוביל לשלמות

_מאת: סנדרה אנדרסון
(ראיון זה עם סרי ק. פטאבהי ג'ויס פורסם במקור ב-1994)
תרגום לעברית: מאיה גרוס
אושר על פניו, אור בעיניים, גוף בריא, אלו הם סימנים של יוגי, על פי האתה יוגה פרדיפיקה, הטקסט הקלאסי על האתה יוגה בסנסקריט. תיאור זה מתאים לק. פטאבהי ג'ויס. אשר בגיל 78 מתהדר בעמוד שדרה זקוף ופנים חלקות של גבר צעיר ממנו בהרבה. הוא צוחק בקלות, זורח כאשר אנו נפגשים בסטודיו מהביל בניו יורק. ושואל האם אני מוכנה ללמוד יוגה עימו. על פי הפרדיפיקה האתה יוגה נלמדת לשם השגת הראג'ה יוגה. הידועה גם בשם אשטנגה יוגה. הנתיב המלא בעל שמונת האברים להגשמה עצמית. אך מעטים מדגישים את החשיבות של השגת שלמות בתנוחה ובנשימה כאמצעי להשגת האברים האחרים כפי שג'ויס עושה.
נולד בשנת 1915 בדרום הודו, נפגשו ק. פטאבהי ג'ויס והגורו שלו, קרישנמצ'אריה, שהיה גם המורה של ב.ק.ס איינגר, בעודו נער צעיר. הוא מלמד יוגה מאז 1937, וסטודנטים מכל רחבי העולם באים ללמוד אצלו בביתו במייסור, הודו. הוא ביקר בארצות הברית מספר פעמים ועל אף שזה הביקור הראשון שלו בניו יורק, נראה כי רוב התלמידים בכיתה של הבוקר מכירים את הרצף שהוא מלמד.
חם. החלונות מוגפים, והאוויר הלח מתעבה עם הנשימה המאומצת של 35 גופים מזיעים. הסטודנטים נאנקים ונאנחים. עבור חלקם, הרצף מתרחש ללא מאמץ, אך עדיין גופם נוצץ מזיעה. ג'ויס נמצא בכל מקום לעודד-יד פה, רגל שם, בדיחה במקומות בהם זה נחוץ ביותר. הוא קורא בסנסקריט את רצף התנוחות בקול עמוק וחזק.
אין עצלות כאן: רק עבודה קשה ונחושה ואצילות שנולדה מכוח וגמישות, כאשר הכיתה נעה מתנוחה אחת לאחרת, עוצרים רק כדי להחזיק את התנוחה, כאשר המקשר בין התנוחות הוא רצף של כפיפות עמוד השדרה המזכיר את הברכה לשמש ומתואם באופן דומה עם נשימה. "Exhale, chatwari (chaturanga dandasana), inhale, pancha (urdhva mukha svanasana)." ג'ויס דורש משמעת אבל ממתן את זה בהומור חיבה עדין, כשהוא מתגרה בתלמידים, מילולית ופיזית ומוביל אותם למקומות שהם לא האמינו שהם יכולים להגיע.
ואם השידול, האנרגיה בחדר והלחץ החברתי אינם מספיקים, יש חום. למרות המזרנים, בקושי נשאר מקום יבש על רצפת העץ הצפופה בסוף התרגול המדויק בן השעתיים. רצף של תנוחות רציפות ונשימה זורמת אשר נועדה ללבות את אש הטיהור כדי לטהר את מערכת העצבים ואת כלי הדם עם משמעת וזיעה ותיקה וטובה. "לתרגל, לתרגל, לתרגל," ג'ויס אומר מאוחר יותר, פונה אל קבוצה קטנה של תלמידים שהתקבצו בלופט בסוהו. הוא דיבר באריכות על השיטה שהוא משתמש בה, והדגיש כי הוא לא הוסיף שום דבר חדש לתורתו המקורית של המורה שלו והיוגה סוטרה.
איפה למדת יוגה?
מהגורו שלי, קרישנמצ'אריה. התחלתי ללמוד איתו בשנת 1927, כשהייתי בן 12. קודם הוא לימד אותי אסאנה ופראניאמה. מאוחר יותר למדתי סנסקריט ופילוסופיה באוניברסיטה לסנסקריט במייסור ולימדתי יוגה שם משנת 1937. הפכתי פרופסור ולימדתי סנסקריט ופילוסופיה באוניברסיטה במשך 36 שנים. בפעם הראשונה לימדתי באמריקה באנסיניטס, קליפורניה, בשנת 1975. עכשיו אני מגיע לכל רחבי אמריקה. אלמד את כל מי שרוצה ללמוד את שיטת היוגה המושלמת אשטנגה יוגה בדיוק כמו שהגורו שלי לימד אותי.
האם אתה מלמד את התלמידים המערביים שלך סנסקריט?
לא, אסאנה ופרניאמה בלבד. אתה זקוק לסנסקריט על מנת להבין את שיטת היוגה, אך אנשים רבים, למרות שהם רוצים ללמוד סנסקריט, אומרים שאין להם זמן. חשוב מאוד להבין את הפילוסופיה של היוגה: ללא הפילוסופיה, התרגול אינו יעיל, ותרגול היוגה הוא נקודת התחלה ללימוד הפילוסופיה. שילוב שניהם הוא למעשה האפקטיבי ביותר.
באיזה שיטה אתה משתמש כדי ללמד אסאנה ופראניאמה?
אני מלמד רק אשטנגה יוגה, השיטה המקורית שניתנה בסוטרות היוגה של פטנג'לי. אשטנגה פירושו שמונת שלבי היוגה: יאמה, ניאמה, אסאנה, פראניאמה, פרטיהארה, דהראנה, דהיינה, סמאדהי. היוגה סוטרה אומרת "Tasmin sati svasa prasvasayor gati vicchedah pranayamah (II.49). ראשית עליך לתרגל שלמות באסאנה, ואז אתה מתרגל פראניאמה: אתה שולט בשאיפה ובנשיפה, מסדיר את הנשימה, אתה שומר על הנשימה ומווסת אותה. לאחר שמושגת שלמות באסאנה, פראניאמה יכולה להשתכלל. זוהי שיטת היוגה.
מהימ שלמות באסאנה, ואיך אתה רואה שלמות באסאנה?
"Sthira asanam sukham (י"ס II.46)." האסאנה מושלמת כשאתה מסוגל לשבת במשך שלוש שעות עם יציבות, אושר וללא כל בעיה. לאחר שאתה משחרר את הרגליים מתוך האסאנה, הגוף עדיין מאושר. בשיטה שאני מלמד, יש אסאנות רבות, והן עובדות עם מחזור הדם, מערכת הנשימה, והמיקוד של העיניים (כדי לפתח את הריכוז). בשיטה זו אתה חייב להיות גמיש לחלוטין ולשמור את שלושת החלקים של הגוף: הראש, הצוואר, והאגן, בקו ישר. אם חוט השדרה מתכופף, מערכת הנשימה מושפעת. אם אתה רוצה לתרגל את מערכת הנשימה בצורה הנכונה, אתה צריך להיות בעל עמוד שדרה ישר.
מהמולהדהארה [צ 'אקרה בבסיס עמוד השדרה] יוצאים 72,000 נאדיס [ערוצים שדרכם פראנה עוברת בגוף העדין]. מערכת העצבים גדלה מכאן. כל הנאדיס האלה מלוכלכים וצריך לנקות. בשיטת היוגה, אתה משתמש באסאנות ובמערכת הנשימה כדי לנקות את הנאדיס מדי יום. אתה מטהר את הנאדיס על ידי ישיבה בתנוחה הנכונה ותרגול עקבי יומי. שאיפה ונשיפה, עד שלבסוף, לאחר זמן רב, כל הגוף שלך חזק ומערכת העצבים שלך בריאה לחלוטין. כאשר מערכת העצבים מושלמת, הגוף חזק. לאחר שכל הנאדיס מתנקים, פראנה נכנסת אל הנאדי המרכזי, הנקרא סושומנה. כדי שזה יקרה, אתה חייב לשלוט לחלוטין באזור פי הטבעת. אתה חייב לתרגל בזהירות מולה ואודיאנה באנדה. במהלך תרגול האסנה ופראניאמה. אם אתה מתרגל את השיטה שאני מלמד, באופן אוטומטי באנדהות יבואו. זוהי ההוראה המקורית, של שיטת האשטנגה יוגה. אני לא הוספתי שום דבר אחר. השיטות המודרניות יותר, אני לא יודע. . . אני אדם זקן!
(ראיון זה עם סרי ק. פטאבהי ג'ויס פורסם במקור ב-1994)
תרגום לעברית: מאיה גרוס
אושר על פניו, אור בעיניים, גוף בריא, אלו הם סימנים של יוגי, על פי האתה יוגה פרדיפיקה, הטקסט הקלאסי על האתה יוגה בסנסקריט. תיאור זה מתאים לק. פטאבהי ג'ויס. אשר בגיל 78 מתהדר בעמוד שדרה זקוף ופנים חלקות של גבר צעיר ממנו בהרבה. הוא צוחק בקלות, זורח כאשר אנו נפגשים בסטודיו מהביל בניו יורק. ושואל האם אני מוכנה ללמוד יוגה עימו. על פי הפרדיפיקה האתה יוגה נלמדת לשם השגת הראג'ה יוגה. הידועה גם בשם אשטנגה יוגה. הנתיב המלא בעל שמונת האברים להגשמה עצמית. אך מעטים מדגישים את החשיבות של השגת שלמות בתנוחה ובנשימה כאמצעי להשגת האברים האחרים כפי שג'ויס עושה.
נולד בשנת 1915 בדרום הודו, נפגשו ק. פטאבהי ג'ויס והגורו שלו, קרישנמצ'אריה, שהיה גם המורה של ב.ק.ס איינגר, בעודו נער צעיר. הוא מלמד יוגה מאז 1937, וסטודנטים מכל רחבי העולם באים ללמוד אצלו בביתו במייסור, הודו. הוא ביקר בארצות הברית מספר פעמים ועל אף שזה הביקור הראשון שלו בניו יורק, נראה כי רוב התלמידים בכיתה של הבוקר מכירים את הרצף שהוא מלמד.
חם. החלונות מוגפים, והאוויר הלח מתעבה עם הנשימה המאומצת של 35 גופים מזיעים. הסטודנטים נאנקים ונאנחים. עבור חלקם, הרצף מתרחש ללא מאמץ, אך עדיין גופם נוצץ מזיעה. ג'ויס נמצא בכל מקום לעודד-יד פה, רגל שם, בדיחה במקומות בהם זה נחוץ ביותר. הוא קורא בסנסקריט את רצף התנוחות בקול עמוק וחזק.
אין עצלות כאן: רק עבודה קשה ונחושה ואצילות שנולדה מכוח וגמישות, כאשר הכיתה נעה מתנוחה אחת לאחרת, עוצרים רק כדי להחזיק את התנוחה, כאשר המקשר בין התנוחות הוא רצף של כפיפות עמוד השדרה המזכיר את הברכה לשמש ומתואם באופן דומה עם נשימה. "Exhale, chatwari (chaturanga dandasana), inhale, pancha (urdhva mukha svanasana)." ג'ויס דורש משמעת אבל ממתן את זה בהומור חיבה עדין, כשהוא מתגרה בתלמידים, מילולית ופיזית ומוביל אותם למקומות שהם לא האמינו שהם יכולים להגיע.
ואם השידול, האנרגיה בחדר והלחץ החברתי אינם מספיקים, יש חום. למרות המזרנים, בקושי נשאר מקום יבש על רצפת העץ הצפופה בסוף התרגול המדויק בן השעתיים. רצף של תנוחות רציפות ונשימה זורמת אשר נועדה ללבות את אש הטיהור כדי לטהר את מערכת העצבים ואת כלי הדם עם משמעת וזיעה ותיקה וטובה. "לתרגל, לתרגל, לתרגל," ג'ויס אומר מאוחר יותר, פונה אל קבוצה קטנה של תלמידים שהתקבצו בלופט בסוהו. הוא דיבר באריכות על השיטה שהוא משתמש בה, והדגיש כי הוא לא הוסיף שום דבר חדש לתורתו המקורית של המורה שלו והיוגה סוטרה.
איפה למדת יוגה?
מהגורו שלי, קרישנמצ'אריה. התחלתי ללמוד איתו בשנת 1927, כשהייתי בן 12. קודם הוא לימד אותי אסאנה ופראניאמה. מאוחר יותר למדתי סנסקריט ופילוסופיה באוניברסיטה לסנסקריט במייסור ולימדתי יוגה שם משנת 1937. הפכתי פרופסור ולימדתי סנסקריט ופילוסופיה באוניברסיטה במשך 36 שנים. בפעם הראשונה לימדתי באמריקה באנסיניטס, קליפורניה, בשנת 1975. עכשיו אני מגיע לכל רחבי אמריקה. אלמד את כל מי שרוצה ללמוד את שיטת היוגה המושלמת אשטנגה יוגה בדיוק כמו שהגורו שלי לימד אותי.
האם אתה מלמד את התלמידים המערביים שלך סנסקריט?
לא, אסאנה ופרניאמה בלבד. אתה זקוק לסנסקריט על מנת להבין את שיטת היוגה, אך אנשים רבים, למרות שהם רוצים ללמוד סנסקריט, אומרים שאין להם זמן. חשוב מאוד להבין את הפילוסופיה של היוגה: ללא הפילוסופיה, התרגול אינו יעיל, ותרגול היוגה הוא נקודת התחלה ללימוד הפילוסופיה. שילוב שניהם הוא למעשה האפקטיבי ביותר.
באיזה שיטה אתה משתמש כדי ללמד אסאנה ופראניאמה?
אני מלמד רק אשטנגה יוגה, השיטה המקורית שניתנה בסוטרות היוגה של פטנג'לי. אשטנגה פירושו שמונת שלבי היוגה: יאמה, ניאמה, אסאנה, פראניאמה, פרטיהארה, דהראנה, דהיינה, סמאדהי. היוגה סוטרה אומרת "Tasmin sati svasa prasvasayor gati vicchedah pranayamah (II.49). ראשית עליך לתרגל שלמות באסאנה, ואז אתה מתרגל פראניאמה: אתה שולט בשאיפה ובנשיפה, מסדיר את הנשימה, אתה שומר על הנשימה ומווסת אותה. לאחר שמושגת שלמות באסאנה, פראניאמה יכולה להשתכלל. זוהי שיטת היוגה.
מהימ שלמות באסאנה, ואיך אתה רואה שלמות באסאנה?
"Sthira asanam sukham (י"ס II.46)." האסאנה מושלמת כשאתה מסוגל לשבת במשך שלוש שעות עם יציבות, אושר וללא כל בעיה. לאחר שאתה משחרר את הרגליים מתוך האסאנה, הגוף עדיין מאושר. בשיטה שאני מלמד, יש אסאנות רבות, והן עובדות עם מחזור הדם, מערכת הנשימה, והמיקוד של העיניים (כדי לפתח את הריכוז). בשיטה זו אתה חייב להיות גמיש לחלוטין ולשמור את שלושת החלקים של הגוף: הראש, הצוואר, והאגן, בקו ישר. אם חוט השדרה מתכופף, מערכת הנשימה מושפעת. אם אתה רוצה לתרגל את מערכת הנשימה בצורה הנכונה, אתה צריך להיות בעל עמוד שדרה ישר.
מהמולהדהארה [צ 'אקרה בבסיס עמוד השדרה] יוצאים 72,000 נאדיס [ערוצים שדרכם פראנה עוברת בגוף העדין]. מערכת העצבים גדלה מכאן. כל הנאדיס האלה מלוכלכים וצריך לנקות. בשיטת היוגה, אתה משתמש באסאנות ובמערכת הנשימה כדי לנקות את הנאדיס מדי יום. אתה מטהר את הנאדיס על ידי ישיבה בתנוחה הנכונה ותרגול עקבי יומי. שאיפה ונשיפה, עד שלבסוף, לאחר זמן רב, כל הגוף שלך חזק ומערכת העצבים שלך בריאה לחלוטין. כאשר מערכת העצבים מושלמת, הגוף חזק. לאחר שכל הנאדיס מתנקים, פראנה נכנסת אל הנאדי המרכזי, הנקרא סושומנה. כדי שזה יקרה, אתה חייב לשלוט לחלוטין באזור פי הטבעת. אתה חייב לתרגל בזהירות מולה ואודיאנה באנדה. במהלך תרגול האסנה ופראניאמה. אם אתה מתרגל את השיטה שאני מלמד, באופן אוטומטי באנדהות יבואו. זוהי ההוראה המקורית, של שיטת האשטנגה יוגה. אני לא הוספתי שום דבר אחר. השיטות המודרניות יותר, אני לא יודע. . . אני אדם זקן!

_שיטה זו היא מבחינה פיזית מאוד תובענית. איך אתה מלמד מישהו שנמצא במצב רע מבחינה גופנית?
זה לא בלתי אפשרי לעבוד עם מישהו במצב לא טוב. טקסט היוגה אומר כי תרגול היוגה עושה אותך רזה אבל חזק כמו פיל. יש לך פנים של יוגי. פנים של יוגי הן פנים מחויכות. זה אומר שאתה שומע נאדה, הקול הפנימי, והעיניים שלך ריקות. ואז אתה רואה בבירור ואתה שולט על האנרגיה החיונית [לעתים מפורשת כאנרגיה מינית]. האש הפנימית מתרחשת, והגוף חופשי ממחלה.
ישנם שלושה סוגים של מחלה: מחלת הגוף, מחלות הנפש, ומחלות של מערכת העצבים. כאשר המוח חולה, כל הגוף חולה. כתבי היוגה אומרים "karanam Manayeva manushanam bandha mokshayoho," המוח הוא הגורם שיעבוד וגם שחרור. אם המוח הוא חולה ועצוב, כל הגוף חולה, ואז הכל נגמר. אז קודם כל אתה חייב לתת תרופה למיינד. התרופה למיינד היא היוגה.
מהי בדיוק התרופה למיינד?
תרגול יוגה ומערכת הנשימה הנכונה. לתרגל, לתרגל, לתרגל. זה הכל. לתרגל כך שמערכת העצבים תהיה מושלמת וסירקולציית הדם טובה, שזה מאוד חשוב. אם זרימת הדם טובה, אתה לא מקבל בעיות לב. שליטה בbindu, ולא לבזבז בbindu שלך, היא גם מאוד חשוב. אדם חי על ידי הכלת ה bindu; כאשר ה bindu נעלם לגמרי, אתה אדם מת. זה מה שהכתובים אומרים. על ידי תרגול יומיומי, הדם הופך מטוהר, והנפש בהדרגה הופכת להיות בשליטה שלך. זוהי שיטת היוגה. "Yogas chitta nirodhah vritti (י"ש: I.2)." משמעות הדבר היא כי היוגה היא שליטה על השינויים של הנפש.
דיברנו על יוגה בעיקר כעל אסאנה ופראניאמה. עד כמה חשובים שני האיברים הראשונים של אשטנגה יוגה, יאמה וניאמה?
הן קשות מאוד. אם יש לך מוח חלש וגוף חלש, יש לך עקרונות חלשים. ליאמה יש חמישה איברים: אהימסה [אי אלימות], סאטיה [אמת], אסטייה [לא לגנוב], ברהמצ'אריה [איפוק], ו אפריגראהא [אי רכושנות]. אהימסה היא בלתי אפשרית; גם לומר את האמת קשה מאוד. המקורות אומרים, אמור את האמת המתוקה, לא מדברים את האמת אשר מכאיבה. אבל לא לשקר, לא משנה כמה מתוק זה נשמע. מאוד קשה. אתה אומר רק את האמת המתוקה כי זה שמדבר את האמת המכאיבה הוא אדם מת.
אז, מוח חלש פירושו גוף חלש. בגלל זה אתה בונה תשתית טובה עם אסאנות ופראניאמה, כך הגוף והנפש שלך ומערכת העצבים פועלים כולם; אז אתה עובד על אהימסה, סאטיה, והיאמות וניאמות האחרות.
מה לגבי איברים אחרים של יוגה אשטנגה?
האם אתה מלמד שיטה של מדיטציה?
מדיטציה היא דהיינה, השלב השביעי במערכת האשטנגה. אחרי ששלב אחד מושלם, אז אתה עובר לשלב הבא. עבור דהיינה, אתה חייב לשבת עם גב ישר בעיניים עצומות ולהתמקד בגשר של הנחיריים. אם אתה לא עושה את זה, אתה לא מרוכז. אם העיניים נפתחות ונסגרות, כך גם המיינד.
יוגה היא 95 אחוז מעשית. רק 5 אחוזים היא התיאוריה. ללא תרגול, זה לא עובד, אין שום תועלת. אז אתה צריך לתרגל, לעקוב אחרי השיטה הנכונה של ביצוע השלבים בזה אחר זה. אז זה אפשרי.
המונח ויניאסה משמש כדי לתאר את מה שאתה מלמד. מה זה אומר?
ויניאסה פירושה "מערכת הנשימה". ללא ויניאסה, אל תעשה אסאנה. כאשר הויניאסה מושלמת, המוח נמצא תחת שליטה. זה העיקר, שליטה על המוח. זו השיטה שפטנג'אלי תיאר. המקורות אומרים כי פראנה ואפאנה נעשים שווים על ידי שמירה על יחס של שאיפה ונשיפה שווים ועל ידי מעקב אחר הנשימה דרך הנחיריים עם המיינד. אם אתה נוהג כך, בהדרגה, המיינד יהיה תחת שליטה.
האם אתה מלמד פראניאמה של תנוחות ישיבה גם?
כן. כאשר פדמאסאנה [תנוחת הלוטוס בישיבה] היא מושלמת ואז אתה שולט בפי הטבעת שלך עם מולבאנדה וגם משתמש בנעילת הסנטר, ג'לנדהארבאנדה. ישנם סוגים רבים של פראניאמה, אבל החשוב ביותר הוא קומבהקה קבאלה (kevala), כאשר התנודות של הנשימה, שאיפה ונשיפה, נשלטים ומפסיקים באופן אוטומטי. בשביל זה אתה חייב לתרגל. לתרגל, לתרגל, לתרגל. בעת התרגול, דרכי חשיבה חדשות, מחשבות חדשות, יתעוררו בראש שלך.
הרצאות נשמעות טוב; אתה נותן הרצאה טובה וכולם אומרים שאתה כל כך גדול, אבל ההרצאה היא 99.5 אחוז לא מעשית. במשך שנים רבות עליך לתרגל אסאנה ופראניאמה. המקורות אומרים "אימון ראוי לאורך זמן וללא הפרעות מביא לשלמות." שנה אחת, שנתיים, עשר שנים. . . לאורך כל החיים שלך, אתה מתאמן.
אחרי שהאסאנה והפראניאמה מושלמים, פרטייהארה, שלב השליטה בחושים מגיע [האיבר החמישי של האשטנגה יוגה].
ארבע הגפיים הראשונות הן תרגולים חיצוניים: יאמה, ניאמה, אסאנה, פראניאמה.
ארבע האחרונות הן תרגולים פנימיים והן מגיעות באופן אוטומטי כאשר ארבעת הראשונות מגיעות לכלל שליטה. פרטייהארה זה אומר שבכל מקום שאליו אתה מסתכל, אתה רואה את אלוהים. שליטה טובה על המיינד מאפשרת את היכולת הזו, כך שכאשר אתה מסתכל, כל מה שאתה רואה הוא אטמן (האלוהים שבתוכך). אז בשבילך העולם נצבע בידי האלוהים. כל מה שאתה רואה, אתה מזהה אותו עם האטמן שלך. המקורות אומרים כי מיינד יוגי אמיתי הוא זה השקוע כל כך ברגלי הלוטוס של האל עד כי שום דבר לא מסיט אותו, לא משנה מה קורה בעולם החיצוני.
מהי עצת הפרידה שלך למי שיש בו רצון להמשיך ביוגה?
יוגה אפשרית עבור מי שבאמת רוצה אותה. יוגה היא אוניברסלית. היוגה לא שלי.
אבל אל תיגש ליוגה עם ראש עסקי – תוך חיפוש רווח גשמי.
אם אתה רוצה להיות קרוב לאלוהים, הפנה את תודעתך כלפי אלוהים, תרגל יוגה. כפי שהכתבים אומרים "ללא תרגול היוגה, איך ידע יכול לתת לך מוקשה [שחרור]?"
סנדרה אנדרסון היא כתבת מגזין יוגה אינטרנשיונל
זה לא בלתי אפשרי לעבוד עם מישהו במצב לא טוב. טקסט היוגה אומר כי תרגול היוגה עושה אותך רזה אבל חזק כמו פיל. יש לך פנים של יוגי. פנים של יוגי הן פנים מחויכות. זה אומר שאתה שומע נאדה, הקול הפנימי, והעיניים שלך ריקות. ואז אתה רואה בבירור ואתה שולט על האנרגיה החיונית [לעתים מפורשת כאנרגיה מינית]. האש הפנימית מתרחשת, והגוף חופשי ממחלה.
ישנם שלושה סוגים של מחלה: מחלת הגוף, מחלות הנפש, ומחלות של מערכת העצבים. כאשר המוח חולה, כל הגוף חולה. כתבי היוגה אומרים "karanam Manayeva manushanam bandha mokshayoho," המוח הוא הגורם שיעבוד וגם שחרור. אם המוח הוא חולה ועצוב, כל הגוף חולה, ואז הכל נגמר. אז קודם כל אתה חייב לתת תרופה למיינד. התרופה למיינד היא היוגה.
מהי בדיוק התרופה למיינד?
תרגול יוגה ומערכת הנשימה הנכונה. לתרגל, לתרגל, לתרגל. זה הכל. לתרגל כך שמערכת העצבים תהיה מושלמת וסירקולציית הדם טובה, שזה מאוד חשוב. אם זרימת הדם טובה, אתה לא מקבל בעיות לב. שליטה בbindu, ולא לבזבז בbindu שלך, היא גם מאוד חשוב. אדם חי על ידי הכלת ה bindu; כאשר ה bindu נעלם לגמרי, אתה אדם מת. זה מה שהכתובים אומרים. על ידי תרגול יומיומי, הדם הופך מטוהר, והנפש בהדרגה הופכת להיות בשליטה שלך. זוהי שיטת היוגה. "Yogas chitta nirodhah vritti (י"ש: I.2)." משמעות הדבר היא כי היוגה היא שליטה על השינויים של הנפש.
דיברנו על יוגה בעיקר כעל אסאנה ופראניאמה. עד כמה חשובים שני האיברים הראשונים של אשטנגה יוגה, יאמה וניאמה?
הן קשות מאוד. אם יש לך מוח חלש וגוף חלש, יש לך עקרונות חלשים. ליאמה יש חמישה איברים: אהימסה [אי אלימות], סאטיה [אמת], אסטייה [לא לגנוב], ברהמצ'אריה [איפוק], ו אפריגראהא [אי רכושנות]. אהימסה היא בלתי אפשרית; גם לומר את האמת קשה מאוד. המקורות אומרים, אמור את האמת המתוקה, לא מדברים את האמת אשר מכאיבה. אבל לא לשקר, לא משנה כמה מתוק זה נשמע. מאוד קשה. אתה אומר רק את האמת המתוקה כי זה שמדבר את האמת המכאיבה הוא אדם מת.
אז, מוח חלש פירושו גוף חלש. בגלל זה אתה בונה תשתית טובה עם אסאנות ופראניאמה, כך הגוף והנפש שלך ומערכת העצבים פועלים כולם; אז אתה עובד על אהימסה, סאטיה, והיאמות וניאמות האחרות.
מה לגבי איברים אחרים של יוגה אשטנגה?
האם אתה מלמד שיטה של מדיטציה?
מדיטציה היא דהיינה, השלב השביעי במערכת האשטנגה. אחרי ששלב אחד מושלם, אז אתה עובר לשלב הבא. עבור דהיינה, אתה חייב לשבת עם גב ישר בעיניים עצומות ולהתמקד בגשר של הנחיריים. אם אתה לא עושה את זה, אתה לא מרוכז. אם העיניים נפתחות ונסגרות, כך גם המיינד.
יוגה היא 95 אחוז מעשית. רק 5 אחוזים היא התיאוריה. ללא תרגול, זה לא עובד, אין שום תועלת. אז אתה צריך לתרגל, לעקוב אחרי השיטה הנכונה של ביצוע השלבים בזה אחר זה. אז זה אפשרי.
המונח ויניאסה משמש כדי לתאר את מה שאתה מלמד. מה זה אומר?
ויניאסה פירושה "מערכת הנשימה". ללא ויניאסה, אל תעשה אסאנה. כאשר הויניאסה מושלמת, המוח נמצא תחת שליטה. זה העיקר, שליטה על המוח. זו השיטה שפטנג'אלי תיאר. המקורות אומרים כי פראנה ואפאנה נעשים שווים על ידי שמירה על יחס של שאיפה ונשיפה שווים ועל ידי מעקב אחר הנשימה דרך הנחיריים עם המיינד. אם אתה נוהג כך, בהדרגה, המיינד יהיה תחת שליטה.
האם אתה מלמד פראניאמה של תנוחות ישיבה גם?
כן. כאשר פדמאסאנה [תנוחת הלוטוס בישיבה] היא מושלמת ואז אתה שולט בפי הטבעת שלך עם מולבאנדה וגם משתמש בנעילת הסנטר, ג'לנדהארבאנדה. ישנם סוגים רבים של פראניאמה, אבל החשוב ביותר הוא קומבהקה קבאלה (kevala), כאשר התנודות של הנשימה, שאיפה ונשיפה, נשלטים ומפסיקים באופן אוטומטי. בשביל זה אתה חייב לתרגל. לתרגל, לתרגל, לתרגל. בעת התרגול, דרכי חשיבה חדשות, מחשבות חדשות, יתעוררו בראש שלך.
הרצאות נשמעות טוב; אתה נותן הרצאה טובה וכולם אומרים שאתה כל כך גדול, אבל ההרצאה היא 99.5 אחוז לא מעשית. במשך שנים רבות עליך לתרגל אסאנה ופראניאמה. המקורות אומרים "אימון ראוי לאורך זמן וללא הפרעות מביא לשלמות." שנה אחת, שנתיים, עשר שנים. . . לאורך כל החיים שלך, אתה מתאמן.
אחרי שהאסאנה והפראניאמה מושלמים, פרטייהארה, שלב השליטה בחושים מגיע [האיבר החמישי של האשטנגה יוגה].
ארבע הגפיים הראשונות הן תרגולים חיצוניים: יאמה, ניאמה, אסאנה, פראניאמה.
ארבע האחרונות הן תרגולים פנימיים והן מגיעות באופן אוטומטי כאשר ארבעת הראשונות מגיעות לכלל שליטה. פרטייהארה זה אומר שבכל מקום שאליו אתה מסתכל, אתה רואה את אלוהים. שליטה טובה על המיינד מאפשרת את היכולת הזו, כך שכאשר אתה מסתכל, כל מה שאתה רואה הוא אטמן (האלוהים שבתוכך). אז בשבילך העולם נצבע בידי האלוהים. כל מה שאתה רואה, אתה מזהה אותו עם האטמן שלך. המקורות אומרים כי מיינד יוגי אמיתי הוא זה השקוע כל כך ברגלי הלוטוס של האל עד כי שום דבר לא מסיט אותו, לא משנה מה קורה בעולם החיצוני.
מהי עצת הפרידה שלך למי שיש בו רצון להמשיך ביוגה?
יוגה אפשרית עבור מי שבאמת רוצה אותה. יוגה היא אוניברסלית. היוגה לא שלי.
אבל אל תיגש ליוגה עם ראש עסקי – תוך חיפוש רווח גשמי.
אם אתה רוצה להיות קרוב לאלוהים, הפנה את תודעתך כלפי אלוהים, תרגל יוגה. כפי שהכתבים אומרים "ללא תרגול היוגה, איך ידע יכול לתת לך מוקשה [שחרור]?"
סנדרה אנדרסון היא כתבת מגזין יוגה אינטרנשיונל
אשטנגה יוגה תל אביב גורדון 53 info@ashtangayoga.co.il